100% съм сигурен че ВСИЧКИ правим това нещо дето му викат countersteering. Идеята обаче е да започнем да го правим СЪЗНАТЕЛНО, за да са по-добри резултатите.
Прочетети до края, опитай.
Аз все още си държа на изказването, че ще ти купя мотор по твой избор ако успееш да направиш.... еми най-долу си пише какво.
Намерих хубава статийка от Кийт Коуд (Keith Code). Този път няма доказване с формули, сили и т.н. Човекът го е измислил, тествал, доказал по емпиричен път - дали ще му повярвате или не - ваша си работа. Аз обаче му вярвам.
Първата част е само за навлизане в проблема и автор не е Кийт Коуд.
Втората част е негова и си има заглавие: The No BS (Body steering) Machine. Body steering е техника, с която мотоциклетиста завива като изнася центъра на тежестта на тялото си встрани от мотоциклета, в посоката в която иска да завие. Заглавието се превежда като "Машина за завиване без тяло", но има и втори смисъл - "Машина, с която няма да се заблудите".
Динамичната стабилност на мотоциклета се определя от действията на моториста, взаимодействащи с управляващата геометрия на мотоциклета. Мотоциклетът описва затворен кръг с движение напред. Интелектуалното разбиране на процеса не е нужно, като това се илюстрира от несъгласията между мотористите.
Counter-steering е термин от мотоциклетизма, но също се прилага и при нормалните колела. При всякакви скорости над пешеходната, велосипедите завиват чрез накланяне. При ниски скорости можете да насочите предното колело в посоката, в която желаета да тръгнете, но това не се получава при по-високи скорости.
Counter-steering е техниката, която се използва за да започнете накланянето, което ви позволява да завиете. Звучи много смущаващо – натискате напред дясната ръкохватка от руля (кормилото) за да завиете надясно. По същество вие леко насочвате водещото колело в посока обратна на тази, в която завивате – това е 'counter' steering’. Когато го чух за пръв път, ми обясниха, че това “заблуждава” мотора и той се накланя надясно. Колкото по-силно натискате, толкова по-бързо се накланяте, затова бъдете много внимателни, като за пръв път практикувате тази техника.
Keith Code има впечатляващ похват да обяснява неща, които са необясними. Той е издал доста книги, които дефинират науката за каране на мотоциклет. Да, вярно е, че не е световен шампион, но човека със сигурност може да обучава. Тук Keith е конструирал ZX6R със втори комплект ръкохватки на кормилото за да демонстрира влиянието на тялото в процеса на завиване на мотоциклета.
Машина за завиване без тяло.Братята Райт са били правиНе би трябвало да ме притеснява, че мотористите все още задават въпроса как да завиват, но въпреки това въпросът ме притеснява и още как. Очевидно дори 90 години след като това е било наблюдавано от братята Райт, все още съществува объркване по този въпрос. Да, техните първи инженерни опити са били като производители на мотоциклети, и тези много наблюдателни братя са определили, че превозните средства с тандемни колела (едно колело отпред и друго зад него) всъщност counter-steer-ват. И това е все още вярно.
Източник на объркванетоЛесно е да видите какво объркване настава по темата за всеки от нас, който е започнал да кара първо колело с педали. Завиването с велосипед е толкова лесно, че ездачите срещат трудности да разделят преместването на тежеста на тялото (лягайки в завой) от лекото усилие, вожено в counter-steering-a.
По-нататъшното объркване идва от устните съвети за яздене на мотор. Аз дори съм виждал статии в сериозни национални списания да обясняват добрите свойства и предимствата на завиването с тяло. Оттогава насам съм изследвал хиляди мотористи. Повечето от тях все още вярват, че завиването се осъществява с преместването на тежестта или натиск върху резервоара или степенките на мотоциклета. Техните оценки за ефективността на тези способи върху взимането на даден завой, варират от 10 до 90 процента, като някой вярват, че всяко завиване се дължи на 100% от преместването на теглото.
Внезапно завиванеАко не беше толкова зловещо, почти комично е да се наблюдава ездач, който не разбира как се действа при завой. Вие може да ги видите да карат по магистралата, да се опитват и да не успяват да сменят лентата заради завиването с тяло, и въпреки това да изглеждат готини. Виждал съм го десетки пъти. Всеки път се случва следното. Мотористът прави внезапно изтегляне на горната част на тялото в посоката, в която се опитва да тръгне, но за един агонизиращ момент (поне за мен е такъв) нищо не се случва. Това е осезаем период между преместването на тялото и отклоняването на мотоциклета от първоначалната му посока. Колко ли е ужасяващо да откриеш, че моторът не реагира веднага на командата?
Стегни се за да завиешСледва стягането на горната част на тялото на моториста. Едва тогава мотоциклета отговаря на командата и сменя посоката. Разбирате ли как работи? Тялото на моториста се позиционира встрани от центъра, в избраната посока при смяна на платната. Стягането върху ръкохватките създава усилие за counter-steering, защото той ли е натиснал напред вътрешната ръкохватка (вътрешна спрямо завоя) или е издърпал външната, или се е получила комбинация от двете. Стягането всъщност е реакция на нормална паника. Много мотористи всъщност се научават да живеят с този период на нереагиране на мотициклета и да мислят, че това е нормалния начин на реагиране на техния мотоциклет. Това е лъжа, защото мотоциклета реагира почти веднага на countersteering-a.
Неясна техникаМотористите имат множество идеи, които са неясни или трудни за обяснение как всъщност преместването на тежестта всъщност осъществява т.нар. "завиване с тяло". “Прехвърлянето” на тежестта на горната част на тялото от една на друга страна е едното. Някои казват, че те всъщност натискат надолу вътрешната степенка. Някои казват, че накланят мотоциклета с натиск на външното коляно върху резервоара. Някои говорят за комбинации от два или дори три от споменатите методи. Наистина ли работят?
Ще оставя на теничарите да разберат ЗАЩО countersteering-а работи. Тяхната работа ще се състои да ни осигурят няколко демонстрации как всъщност работи. Факт е, че върху countersteering-а все още се спори в академичните зали със правила за сцепление, физични формули и калкулатори. Съществуват много теории, но доколкото знам никой не е направил или достигнал до заключение защо всъщност работи. Спорете момчета.
Да изчистим въпросаМоята работа е да направя язденето простичко и да изчистя всякаква противоречива информация в моториста, която той може да има по въпроса за язденето. Всяко объркване се превръща в по-малък контрол върху машината, както това беше при периода от време от преместване на тялото до смяната на посоката, и увереност, като тази, че моторът няма да направи това аз искам от него, когато аз го искам от него. Мотористите на харесват неяснотите и обичат увереността.
Затова реших да направя този въпрос, завиване с тяло срещу counter-steering, много прост и ясен. Основанията ми да го направя са, че всеки който види как работи и упражни истинските действия на завиването, ще подобри значително своите шансове за оцеляване в опасностите при уличното каране на 21 век. Трябва да се завива, и завиването трябва да е бързо, ако ездачът иска да има някаква надежда за избягване на тези опасности.
Мнението на експертитеВсъщност аз също бях в дълбоко заблуждение относно темата на завиването с тяло. Мотористи от ранга на Ерик Бострьом са ми казвали, че те го правят до известна степен за да помогнат на завиването. Фреди Спенсър е правил изявления за този ефект. Също и Рег Прайдмор, който в продължение на 15 години беше сложил такъв надпис на своите курсове.
С големи и добри препоръки като тези, че това е правилно, дори и аз бях разколебан в моята сигурност. Може би има нещо въпреки всичко. Мразя да пропускам нещо.
ЕкспериментитеДоколкото аз правех експерименти с натиск върху степенките, резервоара или да премествам тежестта на тялото, както и с всички комбинации между тях, резултата беше никакъв за това, което аз наричам завиване. С други думи нещо, което може да се използва за внезапна маневра или агресивно да вкарате мотора в завой или да преминете бързо през поредица от S-образни завои.
Случайно попаднах на решението и отговора на моя въпрос, който премахна моето двоумение и неразбиране на темата.
РешениетоДа направите мотор с два комплекта за управление. Единият да е нормален, а другия да е твърдо хванат за рамата, без да има връзка между двата и вторият да не може да управлява вилката. Това, както твърди моята теория, ще отговори на въпроса. И наистина беше така.
МашинатаВзех едно от нашите Кавазаки-та ZX-6R и добавих твърдо закрепени към рамата 20 сантиметрови ръкохватки над стандартните, което щеше да изолира различните положения на тялото от countersteering-а. Ако преместването на тежеста има някакъв ефект щеше да бъде съвсем лесно да се види. Така и направих мотора.
Важен детайл беше монтирането на допълнителна газ на новите ръкохватки, така че стабилността на мотора да бъде поддържана от водача, докато кара. Така ние приключихме с конструкциите по машината с 2 комплекта дръжки за управление и 2 работещи дръжки за газта.
Изключенията са ендурата и кросовите моториПреди да продължа нанатък ще се обърна към мотористите на off-road мотоциклети. Off-road мотоциклет лесно ще завие, ако се натисне върху вътрешната степенка, а ако се добави и преместването на тежестта, ще стане като две-и-две. И въпреки, че е все още далеч от това което наричам добър контрол, завиването може да се направи приблизително добре.
Отново ще кажа – не съм технически човек, но ми се струва, че малките контактни повърхности върху грайферите (или гумите за dual-sport) и геометрията на dirt-байковете, която не е предназначена за стабилност при високи скорости, допринасят за резултатите при завиване от преместване на тежестта при тези машини.
Завиване без тялоЗа тази статия, ние накарахме близо 100 моториста с всякакви квалификации да покарат конструирания от нас мотоциклет. Разбира се, всеки един от тях стана вярващ в действителността на countersteering-а.
Межди 30 и 50 км/ч независимо колко дърпаха, бутаха или подскачаха около мотора, най-доброто което видяхме бяха криволици и нестабилност на мотора. А зави ли? Не съвсем. А би ли завил при по-големи скорости? Твърдо “не”.
Най-добрият резултат беше на един от моите инструктори. Той изцяло “висна” извън мотора и успя с резки движения да накара мотора да направи широка дъга в паркинга на Laguna Seca – място с размери приблизително 200х300 метра. Като да завиеш танкер – започваш по обяд и приключваш горе-долу час след това. Нито е много плавно, нито е много ефективно.
На този мотор ние му викаме “мотор за завиване без тяло”. Всички, които го караха, вече нямат никакви съмнения, че те всъщност са countersteer-вали. Без изключения или колебания.
Можете да чуете мотористи, които вярват в завиването с тяло, да се смеят на каските си от 50 метра - само веднъж да пипнат тези твърдо монтирани ръкохватки и да се опитат да правят завой. Те просто клатеха глави и цъкаха с език. Без майтап.
Опасно неразбиранеСега, ако искате да погледнете малко по-навътре в темата, ще видите следното: мотористи, които все още вярват в недоразумението, наречено завиване с тяло, се доверяват на система, която може сериозно да ги нарани.
Първо, те се сериозно заблудени да добавят допълнителни действия в процеса на завиване. Когато се нуждаем от бързо и критично завиване за да избегнем нещо този период, за който говорех по-горе, може да ви струва доста.
Добавянето на 2 или 5 десети от секундата към процеса на завиване при 90 км/ч означава, че вие ще изминете допълнителни 6 до 15 метра в повече, преди да започнете да избягвате от парчето гума, което стои на пътя. Деца, не опитвайте това вкъщи.
По начина, по който вървят нещаа, в недалечното бъдеще по мотоциклетите ще има надписи:
Внимание: Това превозно средство се управлява с countersteeing. Ако не разбирате countersteering – не се качвайте. Търсете помота на квалифициран професионален инструктор.Тромаво завиванеДруга познаваема грешка, носеща допълнителни усилия за да завие мотоциклета, е желанието да накараме мотоциклета да завие чрез натискане на ръкохватките. Интересна комбинация от дърпане нагоре от едната страна и бутане надолу от другата страна – като на родео. Това няма никакъв, повтарям, никакъв резултат върху завиването на мотоциклета – никакъв, нищо, нула, дупка! Мотористи, които си мислят, че могат да вкарат машината в завоя по този начин, просто си имат грешната идея и се уморяват.
В заключениеЗавиването на мотоциклета е резултат от процеса на натискане на вътрешната ръкохватка напред - със същите ъгъл и посока вилката се завърта в лагерите на завиващата муфа. Можете също така да дърпате към вас външната ръкохватка. А можете и да бутате и дърпате едновременно. Това е, което кара мотора да завива, това е всичко, което прави завоя с подходящата акуратност, ефикасност, бързина и плавност.
Това и само това. Никакво тяло – без майтап.
Кийт Коуд.
Независимо дали го разбирате или не, countersteering-a е толкова необходим и съществен за вашата езда, колкото и използването на спирачките. Ако не сте запознат с countersteering-a, това е термин използващ се за описването на физическите действия при завиването, изразяващи се в моментно насочване на ръкохватките в обратната (да, обратната) посока на завоя с цел взимането му.
Истинските сили на countersteering-а са сложни и, докато множество хора си мислят, че имат прости обяснения, цели катедри по физика дискутират кои точно моментни енергии, ускорения и вектори и защо те оказват влияние върху мотоциклета. Като мотористи, на нас не ни трябва да познаваме физиката, но е важно да разбираме как работят нашите мотоциклети. Ние няма да ви обясним защо работи, но ви предлагаме кратко обяснение КАК.
2. Повечето от новите мотористи, които не са посещавали курс по основи на мотоциклетната безопасност са с впечатлението, че за да преминете по дъгата на даден завой, ездачът трябва да се наклони по завоя и да насочи предното колело в посоката на завиване. Всъщност е вярно обратното. При скорости по-високи от 30-40 км/ч, мотористът трябва да започне завоя с насочване на предното колело към външната страна на завоя (напр. натиснете лявата дръжка напред за да завиете наляво, и натиснете дясната дръжка напред за да завиете надясно). Това е моментно движение, което изнася мотоциклета извън равновесната му точка, и го накланя в страната, където е било натискано. Когато моторът достигне желаният ъгъл на лягане, гумата се връща обратно в траекторията на завоя.
3. Ето едно упражнение за да упражнявате countersteering. Намерете празна отсечка от прав път. Докато карате с постоянна газ с ниска скорост (50-60км/ч), изберете си място от пътя и го използвайте като въображаемо препятствие, която да заобиколите.
Като наближите целта изберете посоката, в която ще завиете. На първо време започнете вашия завой доста преди точката, която искате да избегнете и се уверете, че не сте се фокусирали върху нея. Приложете малко усилие в избраната посока, за да заобиколите "препятствието", и тогава приложете усилие в обратната посока за да се върнете в първоначалната линия. Движението което вкючва бутане/дърпане върху ръкохватките, трябва да е контролирано. Всякави резки движения ще затруднят мотора. Когато се почувствате, сигурен започнете завоя по-близо до целта. Това ще изисква по-голяма сила върху дръжките, но помнете да запазите плавността на движенията. С практика вие ще успеете все по-бързо и точно да насочвате мотора, използвайки коректни и точни сили в countersteering-а.
4. Запомнете: при ниски скорости (по-малки от 25 км/ч) countersteering-а няма никакъв ефект при завиването на мотоциклета, но колкото е по-голяма скоростта, толкова е по-голяма силата, необходима за завиване. Изисква се по-малко сила за да завиете с мотоциклет при скорост 90 км/ч отколкото при 160 км/ч
Countersteering-а може да се използва по 2 начина: съзнателно и несъзнателно. Тези, които го правят несъзнателно, извършват действията без да знаят, че го правят и така нямат разбиране как действа точно мотоциклета. Тези, които съзнателно използват countersteering - както съзтезателите, така и шосейните мотористи - карат мотора прецизно и той прави каквото те желаят.
Независимо дали си карате мотора за кеф или попаднете в опасна ситуация, способността съзнателно да използвате countersteering с вашия мотор ви дава възможност да имате по-добър контрол в подобни ситуации.
---------------------------------------------------------------
Сега вече имаме и упражнения за трениране.
Само си избери права и пробвай - убеден съм, че ще останеш впечатлен, как всъщност действа. Точно както и аз бях удивен.
Първо да поясня, макар че ще повторя някого - много ясно че ако вземете да дърпате кормилото, така че гумата да сочи външната част на завоя и продължите да го правите достатъчно дълго, в края на краищата ще се пребиете като куче. Или от силното дърпане мотора ще се наклони прекалено много на към вътрешната страна на завоя и ще падне, или ако успеете с тяло да го задържите (което означава че не сте дърпали достатъчно силно кормилото) ще се насочи в посока обратна на завоя и ще изхвърчите в драките. Това не е countersteering. Това определено е тъпотия.
Сега за countersteering-а.
Един прост пример - опитайте се да карате мотора на зиг-заг с минимален радиус. Аз често го правя като ми доскучее.
Минимален радиус? Еми това е толкова "гъст" зиг-заг че моториста се движи грубо казано по права линия, а мотора просто често се накланя и се изнася под него наляво - надясно.
Все едно си карате спокойно из града и ви е излязло малко препятствие на пътя, и го заобикаляте спокойно, после второ (този път заобикаляте от другата страна) и т.н. и т.н.
Е тва който го направи без да дърпа кормилото в обратна посока - да дойде да ми се обади. Ще му купя чисто нов мотор по негов избор.
Ако ви звучи идиотско - нека ви разправя аз какво направих като прочетох за countersteering-а. Явно ще да е било петък. Тръгнах за Севлиево и по магистралата както винаги лепнах едни над средни обороти и тва е. Шеста. Ни газ, ни спирачка. Постоянна скорост. Пълна скука. В такива случаи обикновено си лягам на резервоара, с левия юмрук си подпирам брадичката и карам само с дясната ръка. Повярвайте ми - преминаването от дясната в лявата в лента става с дърпане на кормилото, не с натискане. Ако не вярвате - пробвайте. Отидете на някое спокойно място и карайте с една ръка.
Смятам че като за първа стъпка е достатъчно добро.
После вече си четете дългите статии за countersteering и правете все по- рязки и остри завои. Определено всички имаме нужда да караме по- добре.