Дата и час: 25 Юни 2018, 16:40

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 3 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Кубатура и завои
МнениеПубликувано на: 13 Ное 2007, 19:14 
Offline
Лейтенант
Лейтенант

Регистриран на: 27 Юли 2004, 15:36
Мнения: 143
Местоположение: Chicago, IL
Тази тема започва от една друга, която се намира тук:

http://motozone.interbgc.com/index.php/ ... 925.0.html

Нека да поставим всички общи неща между двете кубатури за които говорим наравно. Тоест, един и същ ездач, едно и също качество окачване, една и съща писта, едни и същи спирачки и гуми. Кое прави един мотор “по-добър за завои”?

1. Тегло (някой каза нисък център на тежестта, което е отчасти правилно) – колкото е по-лек мотора, толкова повече може да ляга в завоя, с по-малък риск да загуби сцепление.

2. Колесна база (междуосие)– колкото е по-къса, толкова по-бързо завива мотоциклета. Оттук също така следва, че един мотор с по-късa колесна база може да носи по-висока скорост в завоите отколкото един с по-дългa.

3. Център на тежестта (не тегло) – колкото е по-нисък, толкова по-лесно мотоциклета може да бъде “хвърлян” в завоите или с други думи, толкова по-бързо може да достигне максимално лягане, с минимален риск от загуба на сцепление.

4. Въртящ момент (ВМ)- колкото по-малко има толкова е по-лесно да се модулира мощността на двигателят по време на завоя, без страх от превъртане на гумата и резултиралото хлъзване (low side).

Да съпоставим характеристиките на двете кубатури – 600cc и 1000cc в трите категории. Първо, теглото им е почти равно. Даже има случаи в които 1000cc модел от определен производител е по-лек от 600cc модела.

Колесната база на 600cc модела обаче е по-късa. “Е, какво пък толкова...1 см?” ще каже някой. 1 см в света на окачването е еквивалент на 5-10 км/h по-голяма средна скорост в завоя. Най-типичната разлика обаче е малко по-голяма…2.5 см до 3.8 см. (Сравни колесната база на последният CBR600RR с това на последният CBR1000RR).

Понеже говорим за редови-4 кубатури…оттук следва че и центъра на тежестта на един 600cc мотоциклет е по-нисък от този на един 1000cc. Тоест 600-кубиковият ляга по-бързо и с по-малко усилие в завоите от 1000-кубиковият си еквивалент.

Един 1000cc двигател притежава почти два пъти по-голям ВМ от един 600cc еквивалент. Затова и в завоя един 1000cc изисква много повече внимание, опит и въздържане от един 600cc, които позволява да му бъде “извиван врата” максимално, поради липсата на ВМ и тяга в ниските и средните обороти.

Като стратегия и двете кубатури си имат своите предимства. В един завой с постоянен радиус и средна скорост, 600-кубиковият мотоциклет залага на по-висока скорост при входа и апекса. Затова траекторията му следва вътрешният радиус на завоят. Целта е да се консервира кинетичната енергия на мотоциклета от самото начало, защото 600-кубиковият двигател няма ВМ или тяга и следователно е вечно “гладен” за високи обороти. 1000-кубиковият двигател изхвърля балансираният финес на 600cc през прозорците и залага на бруталната сила на двигателят си. По-ниска скорост при входа, която екалира постепенно през апекса и кулминира в експлозивно “изстрелване” при изхода. Траекторията започва с дълбок вход от външната страна на завоя, след което апекса и изхода биват съединени почти в права линия, като излизането е отново в периферията на завоя с максимално изправен мотор и подадена мощност. Всичко това разбира се е теория.

“Аааа, бате…забрави да кажеш за V-образният 2-цилиндров 1000cc!”. По-отношение на завоите, V2 1000cc е нещо като хибрид от двете редови кубатури. По-тежък е от редовият си 1000-кубиков еквивалент (Изключение е Ducati 1098S и 1098R, които са на същото тегло). V2 има по-нисък център на тежестта от редовият 1000cc, но горе-долу по-висок от този на 600cc. Като колесна база е по-близо до редовият 1000cc, отколкото до 600cc. Поради надлъжната ориентация на двигателя в рамата, масата на мотоциклета е по-централизирана от редовият 4. По-големият диаметър на цилиндрите осигурява ВМ равен на редовият 4, само че при по-ниски обороти и средни обороти. Това от своя страна води до “по-дълги” предавки и по-голяма флексибилност при избора на предавка преди входа на завоят. Траекторията в завоят е сходна на редовият 4 с 3 съществени разлики. По-ранен вход, по-силно изразена крива спрямо апекса и по-ранен изход, които плавно подадената мощност на двигателят позволява.

Коя е най-добрата кубатура за завои? Ами зависи от качествата на ездача. Дали предпочита повече наклон и по-висока скорост в завоя (600cc) или разчита на бруталната мощност на двигателя с минимален наклон и време прекарано в завоя (1000cc). Важността на завоите намалява с наличието на повече прави участъци в пистата, където по-мощният двигател може да покаже мускулите си. Разбира се, важи и обратното. Колкото по-малко прави, повече завои (особено с по-къс радиус), толкова повече управляемостта на 600cc взима връх над мощността на 1000cc.

За тези, които предпочитат приказки пред техническа статистика или теория…По принцип, пред един начинаещ ездач стоят две пътеки. Едната е тази на Настрадин Ходжа. Широка, удобна и права през която всяващия уважение с габаритите и мощността си 1000cc черен, анатолски жребец минава като вихър. Другата е тази на Хитър Петър. По-тясна, сиромашка, лъкатушеща от завои, но през която магаренцето може спокойно да мине за разлика от черният жребец на Настрадин Ходжа. Един начинаещ ездач първо се научава на по-малка кубатура, обиграва уменията си в завоите и след това се нахвърля на по-голямата, когато вече е добил увереност на по-малката. Това е по-малко лъскавият, но по-мъдър избор. В начинаещият клас на пистата, дуелите между Настрадин Ходжа и Хитър Петър започват всеки кръгъл час. Доядява го магаренцето, когато жребеца го изпревари като електрически стълб в правата. Ама нищо не може да се сравни с усещането което изпитва Хитър Петър, когато Марко легне в завоя, покаже небрежно задните си части на Настрадин Ходжа и триумфално изреве “И-ааааааааааааа” след апекса към изхода. За да достигне до този момент, Хитър Петър е изтърпял доста удари по самочувствието си, научил се е да мисли като язди и да използва максимално възможностите на Марко…по подходящият начин...в най-подходящият момент. Настрадин Ходжа притежава едно неповторимо “умение” дето кадията му казал, след като “думал” с жената на пашата, че се нарича адреналин или тръпка. Хитър Петър не слуша кадията, а само киселото мляко в главата си. Съобразява се с Марко…и най-вече гледа да се учи, а не да си купува скъпи шпори като Настрадин Ходжа...

Та кой от двамата...си ти? Не отговаряй на никого, освен на себе си. Леко и безаварийно.

_________________
Corvus Rutilus egressus...


Последна промяна Red Raven на 10 Дек 2007, 19:15, променена общо 2 пъти

Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 15 Ное 2007, 10:32 
Offline
Майор
Майор
Аватар

Регистриран на: 23 Юни 2006, 10:50
Мнения: 636
Местоположение: СОФИЯ
Red Raven написа:
4. Въртящ момент (ВМ)- колкото по-малко има толкова е по-лесно да се модулира мощността на двигателят по време на завоя, без страх от превъртане на гумата и резултиралото хлъзване (low side).


При загуба на сцепление на задната гума не ставаше ли въпрос за така наречения "high side".

_________________
БАТАК НЕ Е МИТ


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 15 Ное 2007, 11:52 
Offline
Подполковник
Подполковник

Регистриран на: 09 Май 2004, 11:46
Мнения: 1025
Хай-сайд е когато загуби сцепление, тръгне да изпързалва (тоест тръгва към лоусайд), обаче изведнъж намира сцепление и те изстрелва нагоре и навън. Ездачът пада от 2-3-4-5 метра, моторът се премята, удря се в земята (ако имаш късмет. ако нямаш не се удря в земята, а в теб) първо с едната си страна, после с другата, после с горната си част - кормило, резервоар, седалка -
хайсайд на клипче
Лоу-сайд е когато загуби сцепление, тръгне да изпързалва и кротичко си се хлъзне на земята, с повреди тип "ожулване" от едната страна и евентуално смачкан скоростен лост или задна спирачка.
лоусайд на клипче

_________________
ИзображениеИзображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 3 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
Форума се задвижва от phpBB® Forum Software © phpBB Group
Преведено от yarnaudov.com