Дата и час: 21 Юни 2018, 01:51

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 3 мнения ] 
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 28 Юли 2014, 11:57 
Offline
Сержант
Сержант

Регистриран на: 28 Окт 2008, 11:10
Мнения: 36
Здравейте,

Последните седмици се сблъсках с проблем с моето Сузуки Бандит 1200 2000 година - след като смених акумулатора с нов и премерих зареждането, се оказа че при запален мотор без включени консуматори, новият акумулатор се зарежда на ~15V; при включване на консуматори, например фар, напрежението се вдига още малко и става ~15.3V.
Първоначално помислих, че реле-регулатора се е скапал, но след като проверих цената на новия от порядъка на 130 паунда в Англия, задълбах малко повече и попаднах на следната тема в чужд форум:
http://www.gixxer.com/forums/archive/index.php/t-330090.html

След още малко ровене за това аджеба как работи алтернатора и реле-регулатора:
http://www.electrosport.com/technical-resources/technical-articles/how-motorcycle-charging-system-works
разбрах, че моят алтернатор е от 3-тия тип "The Unit Field Controlled Generator". Доколкото разбрах това се отнася и за всички въздухарки на сузуки(oil cooled) - старите GSXR, GSF и GSXF.
Та всички тези модели имат много подобна ел-инсталация и като поостареят почват да страдат от този общ проблем - презареждат акумулатора, въпреки че реле-регулатора е изправен.
Накратко - реле-регулатора е монтиран на самия алтернатор и алтернатора и вързан към ел-инсталацията на мотоциклета през една (черна) букса, намираща се от лявата страна на опашката. (От тук надолу всички цветове и конкретно инфо се отнася за горепосочения бандит, но е същото или много подобно и за другите сузукита от тези семейства.) Черната букса свърза два кабела - червен и оранжев:
- червен, той е и по-дебел - това е кабела през който алтернатора зарежда акумулатора - отива на главния бушон 30А и оттам на плюса на акумулатора;
- оранжев - това е плюс-а, който идва от контактния ключ, когато се даде на контакт; този кабел е обратната връзка на реле-регулатора; според референтното напрежение на този кабел, реле-регулатора "прави" изходното напрежение, което се подава за зареждане на акумулатора.

ПРОБЛЕМЪТ
С течение на времето, контактите в контактния ключ почват да котактуват по-лошо, в резултат на което там се получава пад на напрежение. При контакт, без включени консуматори този пад е от порядъка 0.2-0.3V. При включен фар стават 0.6-0.7V. От тук следва, че референтния "плюс", който идва от контактния ключ към реле-регулатора е 0.7V по-ниско напрежение от това което реално е на акумулатора => реле-регулатора вдига напрежението на зареждане докато референтния "плюс" стане ~14.5V(колкото трябва да бъде по принцип), но тъй-като реално на акумулатора отиват 0.7-0.8V повече, на акумулатора стават вече 15.2-15.3V, което е много.

РЕШЕНИЕТО
Добавя се едно автомобилно реле 12V 30A(например BOSCH 0 332 209 159), което се управлява от оранжевия "плюс" през контактния ключ и което комутира "истински плюс" от акумулатора и го подава като референтно напрежение на реле-регулатора. Конкретно как го направих аз:
- срязах оранжевия кабел преди буксата за алтернатора; частта от оранжевия кабел която иде от контактния ключ вкарах на управляващата част на релето(извод 30);
- другия извод от управляващата верига на релето(извод 85 на релето) се връзва на маса;
- хванах плюс от червения кабел преди буксата на алтернатора; червения кабел отива на плюса на акумулатора през главния 30А бушон; така изведения плюс отива на извод 86 на релето;
- от извод 87 на релето се връзва на оранжевия кабел който отива към алтернатора; така когато затвори релето, на алтернатора се подава "истински" плюс.
Закупих си пробно автомобилно реле и опроводен цокъл за авро реле от ПАСАТ елетроникс в МЕИ-то, за около 5 лева общо и ги ползвах. ДОпълнителните кабели които ползвах бяха 1.5 мм^2, мисля че са достатъчни.

РЕЗУЛТАТ
Зарежда на 14.3-14.5V в зависимост от оборотите и напрежението не се покачва, при включване на консуматорите.

Извинявам се за евентуални грешки, които може да съм допуснал в описанието, не съм професионалист в тази сфера. Надявам се че ще е от помощ и на други :)

По-здрави


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 28 Юли 2014, 20:26 
Offline
Подполковник
Подполковник
Аватар

Регистриран на: 04 Ное 2003, 11:04
Мнения: 1146
Местоположение: София
Чудесно. Браво.

А не може ли просто да се почистят контактите н ключа, за да дават по-добър контакт?


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 31 Юли 2014, 12:15 
Offline
Сержант
Сержант

Регистриран на: 28 Окт 2008, 11:10
Мнения: 36
Здрасти,

Не успях да намеря инфо дали се разгобява и как, за да се почисти. Разбрах, обаче, че корпуса на ключа е монтиран за горния тройник с два болта, които или са с торкс глава, но специфична с някаква стърчишка в средата, или са използвани някакви болтове, които като се завият с предвидения момент на затягане се късат и остават без глава. Затова се отказах да разголбявам там и да търся такъв торкс или да се занимавам със шлосерски методи за развиване.
Проверих и почистих всички букси и контакти по ел-системата и имаше леко подобрение, но основния проблем си остана в контактния ключ. Някой ако знае как се сваля и разглобява е добре дошъл да даде информация.


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 3 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
Форума се задвижва от phpBB® Forum Software © phpBB Group
Преведено от yarnaudov.com